Houvast in tijden van corona

Juist in deze onzekere tijden is het belangrijk dat het (speciaal) onderwijs z’n leerlingen en thuiszitters vasthoudt. Contact houden, begeleiden waar mogelijk en ondersteuning bieden waar nodig. Hoe houd je de verbinding met leerlingen en thuiszitters in stand? Lees en bekijk hier de voorbeelden van docenten en begeleiders die daar hun eigen manier in hebben gevonden. Doe er je voordeel mee. Het biedt houvast en geeft inspiratie, voor iedereen.

Heb je ook een goed idee waarvan je denkt dat meer mensen dat kunnen gebruiken?


Contact in tijden van Corona

Thuiszitten volgens een Jordy, uit het speciaal onderwijs

In de regio Zwolle heeft Gedragswerk samen met de onderwijsconsulenten bijeenkomsten georganiseerd met alle partners rond de inzet van onderwijs en zorg voor kinderen. Hierbij stond de situatie centraal van een ex-VSO-leerling. Jordy heeft veel meegemaakt in zowel zijn onderwijs als de jeugdhulp.

De inhoud van de bijeenkomsten komt dus steeds van Jordy: wat hij miste, wat hij zou willen, waar hij tegenaan liep etc. In de Coronatijd wil deze regio zich blijven richten op de ervaringen van de jongeren zelf (de Jordy’s). Daarom is via de partners in de regio aan leerlingen gevraagd om te reageren op een aantal vragen rondom hun ervaringen in deze Coronatijd.

Thuis ontlast? 

Mama snapt de sommen niet zo goed. Ze weet niet wat het is en hoe het moet. Dan raak ik in de war en dan krijgen we ruzie. Als ik naar school ga krijgen we minder ruzie en snap ik de sommen beter.

Wat geef ik thuis terug om het leuker te maken?

Ik ga ‘s avonds wat vertellen over school. Dan vraagt iedereen wat en ik vraag ook aan mama wat ze gedaan heeft.

Wat doe ik thuis waardoor ik meer ruimte krijg?

Als ik thuis ben ga ik veel buitenspelen, dat helpt ook dat in niet zo gauw boos wordt.

Inbreng om het gezelliger te maken?

Een beetje buitenspelen met L. en ook met mijn nichtje die ook bij ons is en gauw boos wordt.

Tips voor anderen?

Loop weg, zeg sorry en rustig praten.


Praktische tips

Op zoek naar inspiratie om de verbinding met leerlingen en thuiszitters te houden? We hebben praktische tips en ideeën verzameld om je op weg te helpen.


Contact in tijden van Corona

Verslagen van een VSO-school voor zeer moeilijk lerende kinderen 

Sinds maandag 16 maart is de school gesloten. De leerlingen zitten een maand gedwongen thuis. Er is in korte tijd een systeem opgezet om via de computer en videobellen het contact van leerkracht en begeleiders te onderhouden en zo thuisonderwijs te bieden.

Voor leerlingen in het speciaal onderwijs met een verstandelijke beperking is het allemaal wat moeilijker te vorm te geven. Veel onderwijs is voor hen praktisch van aard met gebruik van verschillende materialen, zoals puzzels, blokken, sorteerwerkjes tot zand- en watertafel aan toe. De school geeft tegelijk veel aandacht aan de creatieve vakken en aan activiteiten uit het dagelijks leven. Een koffie- en theeronde, kookles en het schoonmaken van de eigen leefomgeving. Via de verslagen van leerkracht, ondersteuner en vaak ouders leren we dat er na zo’n vier weken toch een nieuwe werkelijkheid ontstaat. Als het niet goed gaat met kinderen of ouders of als het contact niet tot stand komt, schakelen we de zorgcoördinator of gedragswetenschapper in. 

We geven hier verslagen van Iris, ondersteuner van Cordaan weer, volgen gesprekken met leerlingen uit de structuurgroep van een VSO-school voor zeer moeilijk lerende kinderen. In een structuurgroep zitten leerlingen die extra veel ondersteuning behoeven en die het lastig vinden om de nieuwe realiteit te accepteren. Alle verhalen zijn geanonimiseerd.

Vandaag Jennifer gesproken via videobellen. Ze zit lekker in de tuin met haar moeder. Het gaat goed met allebei. Jennifer vertelde dat ze vandaag gaat fietsen. Ook laat ze de tuin zien en haar fiets. Ze geeft aan dat ze school niet mist, en dat ze nog steeds gaat trouwen met haar klasgenoot Shafiek.

Zojuist met Isaak gesproken via videobellen. Het gaat goed met hem. Hij zegt dat hij in zijn werkboekjes werkt. Ook geeft hij aan dat hij af en toe buiten speelt, maar verder niet veel buiten komt. Niemand is nog ziek geworden. Hij mist school en hoopt dat het snel weer normaal wordt,

Met Marcella gebeld op video. Marcella is heel blij met het gesprek. Ze is aan het lachen. Ook haar twee broertjes willen in beeld. Het groeit uit tot een familiegesprek. Moeder geeft aan dat ze allemaal aan het niezen en hoesten zijn. Ze heeft een paar keer bij de huisarts geïnformeerd, maar de huisarts zei dat het waarschijnlijk een verkoudheid is. Moeder geeft ook aan dat Marcella het moeilijk vindt dat er geen school is. Vanwege haar autisme hecht ze sterk aan de vaste structuur die er normaal met 5 dagen school in haar leven is. Moeder laat regelmatig de kalender zien, zodat zij ziet dat de school gesloten is. Marcella denk dat ze dan vakantie heeft. Hier passen geen werkboekjes van school bij. Ik vertel moeder dat het belangrijker is dat Marcella zich goed voelt en niet in de war raakt van de situatie. Ze ziet er rustig en vrolijk uit.

Met Shafiek en zijn moeder gesproken. Hij is na een moeilijke start vanochtend weer vrolijk. Het blijkt dat Shafiek in plaats van het dagrooster samen met zijn nichtje yoga- oefeningen wil doen. Moeder houdt echter vast aan het schema in verband met de structuur. Shafiek krijgt zijn zin niet en is verdrietig. Als ik hem spreek, is hij alweer achter de laptop met het schoolwerk aan de slag. Ik vertel moeder dat de yogalessen hem rust schenken en dat de bewegingen goed voor zijn spieren zijn. Een zonnegroet doet niemand kwaad. Moeder voelt zich wat beter, maar moet af en toe nog rusten. Shafiek gaat dan televisiekijken. Moeder is bang dat Shafiek zo te veel tv kijkt. Ik zeg dat de situatie het op dit moment niet toelaat om alles in de gaten te houden en dat het ook niet zo erg is. Gezondheid is nu even belangrijker. Moeder beaamt dat. Volgende week spreek ik als er niets vreemds gebeurt Shafiek en moeder weer.

Met Cenna video contact gehad. Moeder ligt op dat moment te slapen. Met Cenna gaat het goed, zegt ze zelf. Niemand is ziek. Ze zegt dat het goed gaat met eten. Ik heb een afspraak met haar gemaakt. Als zij iets wil eten moet ze het eerst vragen aan moeder. Deze afspraak heb ik ook nog even via een app met moeder gecommuniceerd. 

Later op de dag belt Cenna nog een keertje terug. Moeder is weer aan het slapen. Cenna wil even praten. We hebben het over het eten gehad. Cenna zegt dat ze weer stiekem heeft gegeten. Ik kom er niet achter wat ze dan heeft gegeten en of haar verghaal klopt. Ik heb onze afspraak nog eens herhaald. Alleen eten als het van mama mag. Zolang haar moeder slaapt mag ze op de iPad. Ze zegt dat ze wat aan school doet. Ik kan dit niet controleren omdat we deze keer telefonisch contact hebben. Later belt moeder, ze maakt zich ongerust want ziet dat het gedrag van Cenna achteruitgaat. Ze is ’s nachts niet meer zindelijk en afgelopen twee nachten heeft ze naast haar plas ook haar ontlasting laten gaan. Ze heeft weliswaar al voor de zekerheid een luier om, maar ’s ochtends is ze met haar ontlasting gaan spelen en heeft die ook aan de muur gesmeerd. Ik ga de jeugdarts raadplegen en we zetten Cenna op de lijst voor opvang op school door Plus.

Met Louis en zijn vader via videobellen gesproken. Louis vindt het heel leuk om naar zichzelf te kijken op de telefoon en trekt allemaal gekke gezichten. Erg grappig. Hij ziet er ontspannen uit. Louis werkt goed aan school. Het dagrooster blijkt voor Louis toch lastig, omdat het geen schoolsituatie is. Er gaat dan teveel door elkaar lopen. Vader geeft aan dat het voor nu goed gaat, maar dat op langere termijn er toch enige opvang nodig is. Vader is bezig met de naschoolse opvang. Waarschijnlijk kan Louis daar weer gebruik van maken. Volgende week spreek ik Louis weer. Ouders hebben weliswaar geen vitale beroepen, maar zijn toch erg druk met hun werk en moeten daartoe ook regelmatig de deur uit.

Vandaag met Riviero en zijn moeder gesproken via videobellen. Riviero is aan het knutselen voor Pasen. Hij ziet er rustig uit. Het gaat goed met hem. Ze zijn niet ziek geworden. Riviero wil niet naar buiten. Hij snapt wat er aan de hand is in de wereld, maar hij is niet bang. Moeder geeft aan dat Riviero elke dag hetzelfde doet en dat hij veel baat heeft bij de vaste dagstructuur. Riviero werkt goed aan school. Elke dag kruist hij de dag ervoor af.

Riviero heeft selectief mutisme, maar via gebarentaal lukt het ons toch om met elkaar te communiceren en hij laat zien wat hij al gedaan heeft. Zo lijkt het toch nog een beetje op een schooldag.

Via videobellen met vader en Ferdinand gesproken. Ze zijn niet ziek en Ferdinand speelt vaak buiten. Ze hebben een manier gevonden om structuur in de dag aan te brengen. Vader gaat vroeg in de ochtend naar kantoor, zodra hij thuiskomt staat Ferdinand op. Vervolgens werkt hij aan schoolwerk. Vader gaf wel aan dat Ferdinand veel energie heeft en dat hij merkt nu gym en opvang zijn weggevallen zijn energieniveau hoger is. Er zijn nog geen afspraken gemaakt met de opvang. Wellicht als de situatie na de meivakantie zo blijft dat er wel een vorm van opvang nodig is. Vooralsnog gaat het goed. Toch gaan we de Plus vast inseinen.

Met Ameena, een meisje met het syndroom van Down, en vader via videobellen gesproken. Ameena is aan het kleuren in haar paasboek. Ameena is vrolijk en ze ziet er goed uit. We bespreken dat Ameena niet mag schreeuwen in de avond. Op school mag zij niet schreeuwen, maar thuis ook niet. Zij moet netjes praten. Ameena is verlegen, maar ze zegt dat ze het wel probeert. Er zijn geen grote problemen. Volgende week hebben we weer een contactmoment.

Ouders en leerlingen maken het over het algemeen goed, alleen Cenna moet snel weer in een vast ritme komen. Nu is er sprake van een sterke regressie in haar gedrag. De schoolarts en Plus laten we dit oppakken. Van ouders hoor ik dat de roosters goed werk doen, het schept helderheid en structuur in de dag, vooral omdat ze hetzelfde format hebben als die van school en er dezelfde pictogrammen zijn gebruikt. Aan de ene kant blijkt dat iedereen aan de nieuwe situatie gewend begint te raken, maar ook dat het gemis van school en de juf en mij steeds groter is. Dat dubbele gevoel zorgt op sommige momenten voor verdrietige momenten bij de leerlingen, wier wereld al niet zo groot is.

Cees Blij, zorgcoördinator & gz-psycholoog
Orion College Noord, Amsterdam


Praktische tips

Op zoek naar inspiratie om de verbinding met leerlingen en thuiszitters te houden? We hebben praktische tips en ideeën verzameld om je op weg te helpen.


Op initiatief van scholen zelf

De route voor noodopvang

Binnen het samenwerkingsverband Amstelronde vangt men vanaf het begin van de scholensluiting door de Coronacrisis, op initiatief van scholen zelf, leerlingen met een ingewikkelde thuissituatie op. Scholen en gemeenten hebben een triage (of route) opgesteld om te bepalen of kwetsbare leerlingen in aanmerking komen voor noodopvang. Dit is gebeurd om discussies over het verantwoordelijkheidsvraagstuk te voorkomen. Zo bekijkt men wat ouders zoveel mogelijk zelf kunnen doen en waar en wanneer welk type ondersteuning nodig is. 

De route

  1. Signaal: intern begeleider en/of OKA (jeugdhulpverlener)/ ST/GV maken zich zorgen.
  2. Intern begeleider en jeugdhulp overleggen kort en snel of opvolging nodig is.
  3. Intern begeleider of jeugdhulp bespreekt signaal met ouder, vraagt wat ouder zelf vindt en biedt het zoeken van een oplossing samen met een ondersteuningsteam aan.
  4. Opzetten digitaal Ondersteuningsteam met ouder, intern begeleider, hulpverlener, contactpersoon gemeente en onderwijsspecialist.
  5. Samen met ouder(s) onderzoeken wat nog wel lukt en wat niet meer lukt. Vervolgens per casus maatwerk ondersteuning organiseren:
    1. Ondersteuning thuis (computer, digitale ondersteuning en /of jeugdhulp, fysieke ondersteuning en/of jeugdhulp).
    2. Onderwijs op afstand onder begeleiding van een onderwijsprofessional i.p.v. de ouder(s).
    3. (Gedeeltelijke) opvang op school/kinderopvang.
  6. Termijn, duur en evaluatiemoment afspreken.
  7. Ondersteuning realiseren en inzetten (Rijksbesluit).

Voorbeelden uit de praktijk

Oplossingsgericht handelen

Na de schoolsluiting op zondag 15 maart…

waren er direct zorgen bij een intern begeleider over een gezin. Zij heeft een week eerder dit gezin gemeld bij Veilig Thuis. In overleg met de directeur is meteen besloten om de kinderen uit dit gezin naar school te laten komen. Er waren thuis te veel problemen en de ouders krijgen inmiddels digitale echtscheidingsbemiddeling vanuit de jeugdhulp.  

Een hulpverlener in de wijk signaleert dat 2 kinderen het thuis moeilijk hebben..

en vraagt een intern begeleider naar haar zorgen. Beide kinderen komen onvoldoende tot leren thuis, maken veel ruzie en moeder ziet het niet meer zitten. In overleg met moeder komen betrokken hulpverlener, intern begeleider en onderwijsspecialist tot goede afspraken. De kinderen gaan voortaan om de dag naar de noodopvang zodat moeder, met opvoedondersteuning van de hulpverlener, werkt aan het herstellen van haar relatie met de kinderen en haar autoriteit. Het opvangen van beide kinderen alleen zou voor het schoolwerk wat opleveren maar niet voor de spanning die er thuis was.

De school krijgt maar geen contact met een leerling en ouders…

die ondanks de uitgifte van een laptop, niet inlogt en aan haar schoolwerk gaat. De hulpverlener van de school heeft het gezin opgezocht en het blijkt dat ouders die geen Nederlands spreken, niet bij machte zijn om hun kind te helpen bij het schoolwerk. Een bevriende buurvrouw, die het gezin wel vaker ondersteunt, biedt aan om de leerling bij haar schoolwerk te helpen en de leerkracht organiseert meer individuele instructietijd op afstand. Na 2 weken is ook dit meisje weer ‘aangehaakt’

De begeleider passend onderwijs…

die al voor de Coronacrisis is ingezet voor de begeleiding van een leerling met een forse en groeiende dwangstoornis, heeft met ouders afspraken gemaakt hoe deze begeleiding is vol te houden. In samenwerking met de intern begeleider, die extra individuele begeleidingstijd met de leerkracht heeft georganiseerd is het voor ouders best goed te doen. Het wegvallen van de strikte schooltijden en uitsmeren van het schoolwerk over de week brengt de leerling en ouders veel rust.

Een gezin waar zowel de hulpverlening als de school zorgen over hebben…

is betrokken bij het organiseren van passende ondersteuning. De vader vindt dat hij met extra middelen en een beter wifi-netwerk zelf de kinderen kan helpen. Hij wil niet dat zijn kinderen een uitzondering vormen. De gemeente geeft een Wifi-hotspot uit en de school 2 laptops voor de kinderen. De vader heeft regelmatig contact met de hulpverlener en de intern begeleider en bespreekt hoe het gaat. De jongens zitten in de ochtend aan hun schoolwerk.

Deel jouw praktijk oplossing!

Heb je ook een goed idee waarvan je denkt dat meer mensen dat kunnen gebruiken?


Video

Ervaringsdeskundige Robin over het belang van gezien worden

Als ervaringsdeskundige sprak Robin in januari tijdens de bijeenkomst in de Westelijke Mijnstreek. Deze bijeenkomst stond in het teken stond van ‘preventie thuiszitters’. Hier vertelde Robin het verhaal over haar schooltijd. Robin maakt zich nu zorgen over al die kinderen die thuiszitten in een situatie die onveilig of zelfs bedreigend is. Ze weet namelijk als geen ander hoe het voelt om als kind thuis te zijn zonder onderwijs, en heeft maar één boodschap: Zie mij! Een boodschap voor iedereen die met jongeren werkt in deze bizarre tijd.

Lees ook het verhaal dat Robin vertelde in de Westelijke Mijnstreek in het verhaal ‘Gezien worden’.


Verhalen

Onder druk is alles vloeibaar

Hans

Hans is 6 en heeft geen school. Het is een aardig jong, maar ook een handenbindertje, omdat er best wat ondersteuning nodig is. Hij leert niet zo snel en heeft veel extra uitleg nodig.

Voor de voorjaarsvakantie neemt hij afscheid op zijn oude school. Er is nog geen nieuwe school en het samenwerkingsverband is naarstig op zoek. Het lijkt erop dat het allemaal niet lukt en de eerste weken na de voorjaarsvakantie zijn onzeker.

De coronamaatregelen maken dat iedereen thuis zit. Ook zijn drie zussen. Zijn vader werkt in de zorg en zijn moeder doet al het mogelijke om de vier kinderen onderwijs te geven. Bij de zussen lukt dat best, maar Hans is een ander verhaal.

Het lijkt dat er dankzij corona ineens meer kan dan voorheen.

Daar waar er na de voorjaarsvakantie geen school leek te zijn is er nu ineens plek gecreëerd: er ligt een aanbod van extra ondersteuning thuis (online). Als de scholen weer opengaan kan hij bovendien terecht op een sbo waar hij graag naar toe wil. Hans gaat niets liever dan naar school. Ook zijn moeder ziet hem graag weer dagelijks onder vriendjes zijn. Het lijkt dat er dankzij corona ineens meer kan dan voorheen.

Drake & Rico

Het zit mee voor Drake en Rico in deze periode. Sinds ze rond de kerst zijn begonnen op hun nieuwe school gaat het hen beiden goed. Ze maken forse sprongen in hun ontwikkeling en mooie vorderingen. Hoe prettig is dat na twee jaar gesteggel over de vraag of deze jongens überhaupt wel tot leren in staat waren. Vanaf de zomervakantie deden ze op school zelfs niet meer mee met het leesonderwijs en nu, nog geen half jaar later, zitten ze op een mooi gemiddeld niveau. 

De jongens danken dat aan hun ouders. Die laten nooit los, blijven geloven en zien zich uiteindelijk genoodzaakt mee te gaan in de schoolverhuizing. Een betere stap dan het aanvankelijk lijkt.

Ook nu met de maatregelen rond corona blijven de jongens aangehaakt.

We legden deze week contact om te kijken of ze niet weer losgezongen zijn van hun schoolcontext. Dat risico ligt namelijk op de loer als de aandacht door externe factoren verslapt. Het blijkt gezien, door ouders en door school, en voordat er iets mis kan gaan, is het al gefikst. Mooi hoe een sterke nieuwe relatie zich binnen drie maand zich kan bewijzen. 


Praktische tips

Op zoek naar inspiratie om de verbinding met leerlingen en thuiszitters te houden? We hebben praktische tips en ideeën verzameld om je op weg te helpen.


Verhalen

Contact houdt ons fit

Meester Marco de Maijer

Toen bleek dat de scholen minimaal 3 weken gesloten zouden blijven ben ik aan de slag gegaan om ‘thuis werken’ voor de leerlingen mogelijk te maken.

Onze ICT-specialist heeft allerhande gebruikersnamen en wachtwoorden (opnieuw) verstuurd en uitgeprint. Dit ging om ‘zuluconnect’, gynzy en ambrasoft. Gynzy werkte direct en ik kon goed volgen wat de leerlingen gemaakt hadden op het dashboard. 

‘Zulu’ en daarin ambrasoft opstarten duurde een weekje langer maar inmiddels draaien die ook volop. Hier zet ik ook ‘taken’ klaar. De ouders stuur ik een email met daarin de nieuwe taak.

Overigens heb ik met de meeste ouders veelal direct contact via de Whatsapp van de werktelefoon. Werkt superhandig. In mijn eerste email naar alle ouders heb ik geschreven zoveel mogelijk de schoolwerktijden aan te houden. Ongeveer 3 uur effectieve leertijd per dag, verdeelt over 3 x een uur. Ik heb ook de tip gegeven de stressfactoren zo minimaal mogelijk te houden. Lukt t allemaal even niet, dan even niet. Later of de volgende dag weer proberen.

Ik ben, met toestemming van de directie, ook laptops gaan uitlenen (aan 2 leerlingen). Inmiddels staat de gemeente garant voor schade aan uitgeleend materiaal. Een laptop heb ik gebracht naar het huisadres omdat vervoer voor moeder onmogelijk was. Service van de zaak.

Ik heb leerlingen de mogelijkheid geboden om werk op te halen van school. Dit hebben 5 leerlingen dan ook daadwerkelijk gedaan. Een aantal heeft ook extra biebboeken van de schoolbibliotheek mee naar huis genomen.

Via ‘Microsoft teams’ proberen we ook te videochatten met elkaar. Dit gaat met een paar leerlingen erg goed. Anderen hebben veel moeite om de verbinding tot stand te brengen maar doen wel hun best.

Volhouden, het gaat ‘t echt lukken.

Vanaf 6 april komen groepjes van 2 leerlingen een paar uurtjes naar de klas. We kletsen, werken wat, drinken een choco en gaan sporten (vooral voetballen). Ik vind het van het grootste belang dat de leerlingen en hun ouders fit blijven omdat we nog zolang moeten. Het is zeker niet verplicht om naar school te komen maar de leerlingen die het willen zijn van harte welkom. Ik heb maandag, dinsdag en woensdag 3 x2 leerlingen. Ik kan dus wel zeggen dat er een behoefte ligt.

Ik bevind mij in een totaal vreemde digitale wereld als meester die ’t liefst de hele dag fysiek zijn werk doet. Het valt me zwaar niet de hele week die overweldigende aanwezigheid van mijn klas te voelen. Oké, thuis ben ik ook op mijn gemak maar toch…

Alle ouders en verzorgers slaan zich er nu al bijna 3 weken fantastisch doorheen. Het sleutelwoord in deze extreme situatie is ‘contact’. Ik ben er stellig van overtuigd dat dat ons allemaal fit houdt. Niet per se het klaargezette werk of hoeveelheden gemaakte taken slepen ons er doorheen. Veelvuldig contact met ouders en leerlingen wel. En gelukkig kan dit tegenwoordig ook van afstand. Leve het wereldwijde web! 

Meester Marco de Maijer

Uit de regio

Klein Houvast uit het hele land

Groningen

De provincie Groningen heeft beleid gemaakt voor de hele provincie voor de opvang van kwetsbare jongeren, al dan niet op scholen. Gemeenten (Wij-teams, Leerplicht) nemen het initiatief, er zijn contactpersonen per gemeente aangesteld en samen met onderwijs organiseert men opvang, opvangplekken op basis van gezamenlijke ‘aanwijzingen’ van kinderen/jongeren. 

Groningen-provincie

Alle ldc’s in de provincie zijn in principe opengesteld, ook voor kinderen die niet voor een KDC-plaatsing geïndiceerd zijn. Samen met gemeenten wordt gezocht naar een goede financiering hiervan, maar op voorhand neemt men kinderen/jongeren op waarvoor elders geen plek is en waarvoor thuis-zijn geen optie is. Het gaat hier nadrukkelijk niet alleen om kinderen van ouders met ‘vitale beroepen’.

Groningen-stad

In de stad Groningen (evenals in de stad Leeuwarden) gaat de noodopvang voor kinderen met speciale problematiek de volgende week alweer in op SBO- en SO-locaties. Ze doen dit samen met een zorginstelling. 

Hoogeveen

Het onderwijs in de Drentse plaats Hoogeveen zet samen met zorginstellingen Cosis, Ambiq en met regulier onderwijs (zowel PO, als VO) en met speciaal onderwijs (cluster 3 en cluster 4) opvangmogelijkheden op voor die kinderen/jongeren, die thuis geen veilige of goede ontwikkelplek hebben. 

Drenthe

In de provincie Drenthe is een transformatie-agenda opgesteld met een onderdeel dat gaat over ‘ontwikkelrecht’. Dat wordt nu in gezamenlijkheid (onderwijs-zorg-gemeenten) opgezet en moet plek bieden (waar dan ook) voor kinderen, die zich ontwikkelen maar niet op school kunnen zijn om wat voor reden dan ook.

Westerkwartier

In de gemeente Westerkwartier hebben ouders met ‘kwetsbare kinderen’ thuis, de handen ineengeslagen en zijn op zoek gegaan naar een goed opvangadres. Men vond dat in een zorgboerderij in de gemeente. Volgens gemeentelijke verordeningen mocht die instelling niet meer open zijn. De ouders hebben in overleg met de directrice van de zorgboerderij gezorgd voor alle veiligheidsmaatregelen en gezamenlijk hebben ze het risico genomen om tegen alle verordeningen in, die jongeren daar wel op te vangen. De gemeente heeft het uiteindelijk toegestaan. 

Meerdere speciaal onderwijs-scholen

Op meerdere scholen voor speciaal onderwijs in ons land (zoals HUB-scholen in Brabant, scholen van de Onderwijsspecialisten, scholen van Aloysius) worden kwetsbare jongeren/kinderen opgevangen door ze dagdelen onderwijs/begeleiding te bieden op de scholen. Ook tijdens de paasvakantie gaat deze opvang door, aangezien het virus Corona ook geen paasvakantie houdt. Leerkrachten, begeleiders doen dit vrijwillig. 

Noordelijke zorginstellingen

Zorginstellingen in het noorden van het land zijn gezamenlijk bezig om alle kinderen/jongeren ‘in zicht’ te krijgen, die in de huidige Corona-tijd in een extra lastige positie zitten. Op basis van hun data wordt met onderwijs overlegd, hoe voor deze kinderen/jongeren opvang- en ontwikkelplekken te realiseren. 

Noord Hollands Dagblad

Mooie ervaringen met de opvang van kwetsbare kinderen op de scholen van de stichting Ronduit, van Mariëlle Moll (directeur onderwijs en kwaliteit van Ronduit). Mooie voorbeelden van ‘inhalen achterstanden’, ‘behoefte aan routine’ en ‘omgaan met groter wordende verschillen’. 

Noord-Oost Fryslan

In Noord Oost Friesland hebben de partners de handen ineengeslagen en hebben op één locatie SO-SBO-leerlingen die het lastig hebben thuis, een opvangplek geboden onder deskundigen (vrijwillige begeleiding). Leerlingenvervoer wordt via de gemeenten geregeld, evenals op veel andere plekken in ons land.

Rotterdam

Vanuit een noodkreet van de gemeente Rotterdam sloegen een aantal partners de handen ineen (Stichting Jong Rotterdam en Youz) en realiseerden een extra crisisopvanglocatie voor dakloze jongeren die door het coronavirus nergens meer terecht konden. Het kan dus wél. 

Deel jouw praktijk oplossing!

Heb je ook een goed idee waarvan je denkt dat meer mensen dat kunnen gebruiken?


Praktische tips

Op zoek naar inspiratie om de verbinding met leerlingen en thuiszitters te houden? We hebben praktische tips en ideeën verzameld om je op weg te helpen.