Marieke Beentjes

Start Feuilleton CvB in Bedrijf

Start Feuilleton CvB in Bedrijf

Als vliegwiel van Gedragswerk richt CvB in Bedrijf zich op het versterken van de Commissie voor de Begeleiding als de centrale motor om leerlingen die vastlopen, weer in beweging te krijgen. Dit doen we via een gestructureerd proces met vijf stappen: In Beeld, In Verbinding, In Beweging, In Samenwerking, en In Ontwikkeling.

De CvB’s spelen een cruciale rol op het kruispunt van casuïstiek, regionale samenwerking, thuiszitten, en anders leren. Een ondernemende CvB is daarnaast essentieel om jongeren die geen onderwijs volgen, weer in ontwikkeling te brengen.

In het schooljaar 2022-2023 is in Midden-Nederland een nest gestart van acht verschillende scholen voor gespecialiseerd onderwijs en hun Commissies voor de Begeleiding. Dit nest is onderdeel van een bredere beweging binnen het CvB in Bedrijf, waarbij de CvB’s worden gezien als de kern voor het stimuleren van doorstroom en ontwikkeling van leerlingen die speciale ondersteuning nodig hebben.

De CvB’s begonnen hun traject met een inspirerende start, waarbij het spel Goud in Handen werd gespeeld. Dit spel benadrukt de cruciale rol van een ondernemende CvB in het traject van leerlingen die niet in beweging zijn of niet in ontwikkeling verkeren. De CvB’s hebben vervolgens geëvalueerd hoe hun eigen commissies functioneren en zijn aan de slag gegaan met het herzien en verbeteren van hun werkwijze.

Uit deze sessies is een duidelijke tekening voortgekomen, waarin de werkagenda’s van de CvB’s zijn opgetekend met doelen voor de komende 4 uur, 4 dagen, 4 weken, en 4 maanden. Dit is een concrete aanpak waarmee de CvB’s hun werk systematisch hebben opgepakt. Er is veel dynamiek in het veld: sommige scholen zijn vol, andere hebben beperkte plekken, en er is mogelijk een loting nodig. Tegelijkertijd doen de samenwerkingsverbanden een steeds groter beroep op de CvB’s, wat een directe invloed heeft op hun functioneren.

Tijdens een vervolgsessie, vier maanden later, werd er door de commissies voor de begeleiding teruggeblikt op de afgelopen periode en vooruitgeblikt op wat nog komt. Elk CvB presenteerde zijn plan en reflecties aan de overige aanwezigen. Het viel op dat veel commissies zich sterker en meer verbonden voelen, zowel intern als extern. De samenwerking tussen de verschillende CvB’s heeft geleid tot een levendige uitwisseling van kennis, ideeën en praktijken, waarbij goede directeuren van samenwerkingsverbanden ook betrokken zijn om te zorgen dat CvB’s ondernemen wat werkt voor de leerlingen, in plaats van te doen wat formeel hoort.

Deze werkwijze is gebaseerd op de vijf stappen die nodig zijn om leerlingen weer in beweging te krijgen: In Beeld, In Verbinding, In Beweging, In Samenwerking, en In Ontwikkeling. Deze stappen vormen het fundament van de strategische aanpak binnen CvB in Bedrijf. In elke fase is een verslag gemaakt (in de vorm van tekst, video of beeld) om de voortgang en de gemaakte keuzes vast te leggen. Dit helpt niet alleen om te reflecteren, maar ook om telkens nieuwe doelen te stellen voor de komende periodes. Dit zorgt voor een continue beweging. Nieuwe doelen worden gesteld, altijd met het oog op de doorstroom en ontwikkeling van de leerlingen.

Zo bouwen we stap voor stap verder aan een ondernemend CvB dat leerlingen in beweging brengt, met Goud in Handen als belangrijke tool om de maximale ontwikkeling van elke leerling mogelijk te maken.

Nu jullie inzicht hebben gekregen in de stappen die we als CvB in Bedrijf zetten om leerlingen in beweging te krijgen — van In Beeld tot In Ontwikkeling — wat is volgens jullie de belangrijkste stap die jullie als CvB kunnen ondernemen om direct impact te maken op de ontwikkeling van jullie leerlingen? Welke concrete actie nemen jullie mee in jullie werkagenda voor de komende 4 uur, 4 dagen, 4 weken en 4 maanden?

Naast dit CvB-nest in Midden-Nederland is er ook in het Noorden een Nidum (lat. voor Nest in de zin van ‘Broedplaats voor Inspiratie’). Een volgende keer gaat Albert Boelen in op de stappen die de CvB’s in het Noorden gezamenlijk gezet hebben. En welke winst daarmee is behaald. Want een ondernemend CvB maakt zeker winst, maar niet per se in harde valuta.