Op 6 november kwamen enthousiaste professionals uit het hele werkveld bij elkaar in het gemeentehuis van Culemborg. Het doel van deze dag: verbindingen versterken en best practices met elkaar delen, zodat professionals in Rivierenland zich samen richten op de AANwezigheid! van thuiszitters.
De opkomst was met 126 deelnemers twee keer zo hoog als verwacht. Duidelijk een regio vol met betrokken professionals. Angélica García Asensio, directeur van samenwerkingsverband Rivierenland, heette alle deelnemers welkom en gebruikte het moment om de deelnemers een inspirerende dag te wensen. De opdracht voor de professionele organisaties was: samen in beweging komen, zijn en blijven. Met als doel een krachtig netwerk van experts in Rivierenland. Want de professional is degene die het moet doen.’
Mischa Peters, wethouder sociaal domein gemeente Culemborg, was ook aanwezig en sprak de deelnemers toe: ‘Steeds meer kinderen komen in aanraking met jeugdhulp. Het is daarom belangrijk dat we met elkaar kijken hoe onderwijs en jeugdhulp elkaar kunnen versterken. Het is essentieel om waar mogelijk te voorkomen dat kinderen jeugdhulp nodig hebben, door vroegtijdig te signaleren. Daarnaast moeten we het normaal maken dat sommige kinderen extra hulp nodig hebben of een ander pad bewandelen. Als de hulp dan op tijd wordt ingezet dan biedt dat sneller weer perspectief.’
Onderwijs en jeugdhulp moeten elkaar versterken
Bouwstenen voor succes: van verzuim naar aanwezigheid
De middag staat in het teken van ontmoeten, verbindingen versterken, verkennen van nieuwe werkwijzen en actiepunten opstellen. Hiervoor gaan de deelnemers aan de slag met verschillende opdrachten. Deze staan in het teken van ‘Van verzuim naar AANwezigheid!’. Juist ‘aanwezigheid’ is belangrijk, want wanneer je het hebt over ‘verzuim’ heb je het over ‘afwezigheid’ en dit is per definitie ongewenst. Terwijl bij aanwezigheid juist de zichtbaarheid van álle leerlingen centraal staat. Aanwezigheid gaat over het denken in mogelijkheden en het werken vanuit een positieve benadering. Het gaat over het vasthouden van leerlingen. Ongeacht waar hij of zij is: op school, thuis of ergens anders.
Als we het hebben over ‘van verzuim naar aanwezigheid’, zijn er gelukkig al een hoop bestaande successen te benoemen. Successen waarop kan worden verder gebouwd.
Deelnemers benoemen een aantal sleutels tot succes:
‘Geef kinderen zelf keuzes en de ruimte, zodat zij zelf beslissingen kunnen nemen.’
‘Werk met alle betrokken aan een gezamenlijk doel. ‘
‘Toon lef om ongebaande paden te bewandelen en controle los te laten.’
‘Zorg voor vertrouwen, perspectief, balans en positiviteit.’
Hoe zorg je ervoor dat je alle leerlingen ziet?
Het is een productieve en gezellige middag waarin bestaande successen worden verzameld, nieuwe ideeën en voorzetten opgeschreven, bouwstenen worden gelegd en sleutels tot succes worden gedeeld. De verschillende deelnemers gaan met elkaar in gesprek en inspireren elkaar met hun verhalen en ideeën.
25 torens vol handreikingen
Na de opening en de eerste gesprekken gaan de deelnemers aan de slag. Om te ervaren waar professionals in en rond het onderwijs dagelijks aan werken om met alle leerlingen in verbinding te blijven, wordt de Toren van Houvast gebouwd.
In deze werksessie staat AANwezigheid! centraal. De Toren van Houvast gaat over het denken in mogelijkheden en het werken vanuit een positieve benadering. Groepjes van vijf deelnemers gaan in gesprek over het vasthouden van leerlingen. Ongeacht waar deze leerling is: op school, thuis of ergens anders. Het resultaat van het werkatelier is per werkgroep vijf kubussen die samen een toren vormen. De kubus bestaat uit acht verschillende opdrachten. Op iedere kubus staat uiteindelijk een uitdaging waar een professional mee aan de slag gaat. Dat betekent dus vijf uitdagingen voor vijf professionals. Met het enorme aantal enthousiaste deelnemers werden er maar liefst 25 torens gebouwd. Dat zijn dus 125 nieuwe uitdagingen om mee aan de slag te gaan!
Tijdens dit werkatelier bouwt iedereen vanuit zijn eigen kracht aan handreikingen om mee aan de slag te gaan. Met als resultaat hopelijk een leerling die ‘de houvast’ ervaart.
Rivierenland in beweging
Iedereen op de bijeenkomst heeft één ding gemeen: door het vuur gaan voor de leerlingen, elke dag weer. De verbinding was dan ook de rode draad van de bijeenkomst. Verbinding met elkaar en met de leerling. En hoe gaan we dan met elkaar van verzuim naar aanwezigheid?’: door zoveel mogelijk aandacht te besteden aan de AANwezigheid! Zeg een keer tegen een kind: ‘Je bent er, wat fijn!’
De deelnemers van de dag gingen met hernieuwde passie en enthousiasme op weg naar huis: aan de slag met alle nieuwe input!
Wil jij ook aan de slag met jouw collega’s met de Toren van Houvast en nieuwe uitdagingen en invalshoeken voor AANwezigheid bedenken?