“Als je straks niet op je werk komt, dan wordt je baas daar niet blij van”
“Mijn kracht ligt aan de voorkant, wat ik daar kan doen om potentiële thuiszitters te voorkomen. In plaats van een brandje blussen aan de achterkant.” Daarom heeft Leroy Degener afspraken met mentoren en zorg-coördinatoren op de scholen van OGVO (Onderwijsgemeenschap Venlo & Omstreken) gemaakt om in een vroegtijdig stadium betrokken te worden als blijkt dat leerlingen te vaak niet op school komen.
“Als het verzuim uit de hand loopt dan zijn de mentor of zorgcoördinator de aangewezen persoon om met de leerling en ouders aan de slag te gaan. Maar in een eerder stadium kan ik op een laagdrempelige manier ondersteuning bieden tussen school en thuis.
Of leerlingen die uit angst niet naar school gaan of die zich om een andere reden niet prettig voelen op school. Door hier in een vroegtijdig stadium op aan te haken, kun je voorkomen dat zaken escaleren en dat de drempel om naar school te gaan groter wordt.”
Effect voor de toekomst
Dat wil niet zeggen dat Leroy uit beeld verdwijnt als het verzuim toeneemt. “Ook als de leerling vaker niet op school komt, kan ik er voor de leerling zijn. Hem of haar laten zien hoe dingen werken. Bijvoorbeeld simpelweg duidelijk maken wat er van hen verwacht wordt. En dat wat je nu doet effect heeft voor de toekomst. Want als je straks 3 of 4 keer niet op je werk komt, dan wordt je baas daar ook niet blij van. In eerste instantie is het belangrijk om het bespreekbaar te maken. Zodat er van weerszijden begrip ontstaat.”
Het eerste halfjaar was Leroy nog een beetje zoekende hoe hij zijn taak als ‘koffiedrinker’ (officieel verzuimcoach thuiszitters) in moest invullen. Maar met het begin van het nieuwe schooljaar begint het steeds meer vorm te krijgen. Zo gaat hij dit schooljaar ook preventief werken; klassikaal voorlichting geven in de eerste klassen.
Wat is verzuim?
“De vraag wat is verzuim, bespreek ik met leerlingen. En wanneer meld je je ziek? Als je pijn aan je vinger hebt of hoge koorts en nauwelijks kunt opstaan? Verzuim kan heel veel verschillende oorzaken hebben. De overgang naar de middelbare school is best groot en soms gaat het erom de leerling wegwijs te maken binnen school.”
“Ook belangrijk, dat een leerling zelfvertrouwen krijgt en dat hij weet waarom hij naar school gaat. Bij sommige jongeren sluit de school niet aan bij hun belevingswereld. Voelen ze geen verbinding met school. Maar kunnen ze ook niet aangeven waar ze wel warm voor lopen. ‘Geen zin in school’, hoor je dan.” Dan is het aan Leroy om uit te zoeken waar zo’n jongere wél warm van wordt.
Waar ben je goed in?
“Als ik een eerste gesprek met een leerling heb begint die vaak met negatieve dingen ‘Ik heb gedragsproblemen. Ook op de lagere school ging het mis’ etc. Dan probeer ik met hen uit te zoeken wat ze wel leuk vinden. Waar ze wel goed in zijn. Ook mijn eigen ervaringen als middelbare scholier zijn daarbij belangrijk.” En dan met een glimlacht: “Want ook ik verscheen niet alle dagen op school.”
Dat Leroy als verzuimcoach voornamelijk ‘aan de voorkant’ werkt, wil niet zeggen dat hij niets kan of doet als blijkt dat een leerling erg vaak verzuimt of thuis komt te zitten.
“Soms zit de oplossing in een klein hoekje en moet je zaken bespreekbaar maken. Bij twee zussen die erg weinig op school kwamen ben ik onaangekondigd bij hen langsgegaan en heb een goed gesprek met de vader gehad. Dat bleek net het laatste zetje dat hij nodig had om het met zijn dochters bespreekbaar te maken. Inmiddels gaan ze allebei weer naar school.”
Leroy Degener is ‘koffiedrinker’ van beroep. Niet om de verschillende koffie-melanges op de scholen van het OGVO (Onderwijsgemeenschap Venlo en Omstreken) te proeven, maar wel om met leerlingen (en hun ouders) in gesprek te gaan als blijkt dat ze (te) vaak afwezig zijn op school. Gewoon om te horen wat er speelt en bij een kop koffie of thee te kijken of ze het samen op kunnen lossen.