Albert Boelen

NESTEN feuilleton afl. 2 Groningen/ Drenthe

NESTEN feuilleton afl. 2 Groningen/ Drenthe

(vh. Feuilleton CvB in Bedrijf)

Als vliegwiel van Gedragswerk richt CvB in Bedrijf zich op het versterken van de Commissie voor de Begeleiding als de centrale motor om leerlingen die vastlopen, weer in beweging te krijgen. In het NESTEN feuilleton delen betrokkenen hun kennis en verhalen en geven middels een vraag het stokje door. Deze week albert boelen over het nest Groningen/ Drenthe.

Lees ook afl. 1 Start Feuilleton CvB in Bedrijf


Qua samenstelling was er weer wat veranderd in vergelijking met de vorige keer. Het was nu een bonte verzameling van mensen uit primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal basisonderwijs, gespecialiseerd onderwijs en landbouwonderwijs. De volgende keer sluit ook praktijkonderwijs aan. Kortom: alle soorten onderwijs, waarbij het gaat om de ontwikkeling van de leerlingen.

Je kunt natuurlijk van alles leren op studiedagen en conferenties in het land, maar het gewoon horen van je directe collega’s en erover in gesprek raken, blijkt toch niet alleen erg aantrekkelijk, maar ook veel op te leveren.

De werkvorm is dan niet eens belangrijk – het ontmoeten is essentieel en het horen en leren van elkaar. Stof genoeg. Hier treffende overeenkomsten, en daar pregnante verschillen.

Wat opviel

  • de verschillen tussen grote en kleinere scholen in aanpak en organisatie van de ondersteuning van leerlingen
  • het grote verschil tussen de tijd, die verloopt tussen intake en daadwerkelijke plaatsing van een kind/leerling
  • het zoeken naar ‘afbakening’ van wat we kunnen en wat (nog) niet
  • de lijnen van de scholen naar de samenwerkingsverbanden verschillen nogal
  • de al dan niet domeinoverstijgende aanpak van de ondersteuning van kinderen (b.v. informatie over het zgn. DOA in Z.O. Drenthe)
  • de aanpak van inclusief onderwijs
  • de belangrijkste relaties bij het aanpakken van thuiszittersproblemen
  • welkomsbeleid van scholen (essentieel voor ouders/ leerlingen)
  • contact houden met je collega’s buiten de school: allerlei vormen/ organisaties.

Waar het vervolgens over ging

De gesprekspunten spitsten zich daarna toe op een viertal terreinen:

  • verschillen tussen samenwerkingsverbanden en hoe ermee om te gaan als scholen
  • mogelijkheden om ontwikkelen daadwerkelijk mogelijk te maken op scholen (leren, ontwikkelen, steunen, uitvoeren)
  • voorwaarden voor inclusief onderwijs
  • mindset van onze zorgteams/ cvb’s/ ondersteuningsteams (richting: ‘wat heeft dit kind nodig?’

Vanuit de organisatie van het nest (Gedragswerk/ Sectorraad GO) bracht Deanne Radema haar ervaringen in rondom de ‘ZMOLK/ LBV-doelgroep’ (ontwikkelde ‘basisaanpak’) en de aanpak via ‘zelfregulatie van gedrag’. Een aantal scholen nodigde haar meteen uit, om er verder over te vertellen.

Centrale vraag

Ook formuleerde de groep een centrale vraag aan de andere nesten in ons land. Zo ontstaat er ook communicatie over de regio’s heen.

Hoe krijg ik mijn ondersteuningsteam/ zorgteam/ cvb in korte tijd zo ver, dat er geen tijd wordt besteed aan de vraag: ‘Voor wie is dit een kind? Waar moet het geplaatst worden?’, maar meteen wordt doorgeschakeld naar de centrale vraag: ‘Wat heeft dit kind nodig en wat kunnen we gezamenlijk voor dit kind betekenen/ organiseren etc.’?

Waar het nest mee verder gaat

Daarnaast kwamen er een aantal belangrijke thema’s naar voren, waar we als nest verder mee willen:

  • samenwerking onderwijs-zorg in concrete voorbeelden (zorg in onderwijs – onderwijs in zorg)
  • een regionaal oplossingenlab voor de ingewikkelde zaken
  • verder met inclusief onderwijs: wat is het, wat kunnen we ermee, hoe doen we dat?
  • hoe af te komen van ons ‘clusterdenken’ (het gaat om kinderen in de volle breedte)
  • wat doen we met kinderen, waarvoor ‘school’ nu even geen optie is, maar waar we ons wel verantwoordelijk voor voelen ?
  • welke ‘arrangementen’ hebben we en welke moeten we nog samen ontwikkelen?
  • volverklaring’ in de regio: wat doen we nu samen?

De meest essentiële gedachten werden tot slot nog aan een tegeltje toevertrouwd en we denken al weer na over de volgende bijeenkomst. Wellicht weer in andere samenstelling; maar dit hoort bij een ‘beweging’.

Thom Verheggen en terug naar de bedoeling

Er is veel, maar er is ook veel winst te halen, als we ’t maar samen doen! De uitspraken van Thom Verheggen kunnen ons hierbij misschien wel weer helpen:

  • als we beginnen met moeten, willen we niet meer zo veel
  • als we beginnen met willen, moeten we niet meer zoveel
  • als we focussen op de kaders, vervaagt de bedoeling
  • als we focussen op de bedoeling, vervagen de kaders
  • elk dilemma is een kans, om de visie te versterken
  • hoort het of helpt het?
  • een zinvolle omweg brengt ons soms beter bij het doel.

Aanhaken aan dit Noordelijke nest kan altijd!

Graag geef ik het stokje door aan Jeroen Zijlstra. Ik ben benieuwd naar de samenwerking in Zuidoost Friesland.

i.v.

albert boelen