Taal is een werkwijze

Het is heel vaak koorddansen in het contact met ouders. In een eerste telefoongesprek – dat bijna twee uur duurde – moet ik echt door de verhalen heen luisteren. Het lijkt of ouders en school langs elkaar heen praten en ruzie hebben over de inhoud van hun gesprekken. Of over wat waarheid is. Maar dan ontdek je dat er een heel ander gevoel onder zit.

De ouders hebben in dit land veel discriminatie ervaren. Ze willen – bijna tegen elke prijs – hun kind daartegen beschermen. Dat maakt dat ze suggesties van een school beluisteren als onwil om iets voor hun kind te doen, omdat het geen Hollands kind is.

De school praat over inhoud en de ouders horen discriminatie. En zo langs elkaar heen pratende loopt de suggestie voor ander onderwijs van het kind helemaal weg en eindigt het in ruzie. Dan moet je vanuit Gedragswerk een weg zoeken om over dat gevoel te praten, eerst met de ouders maar dan ook met de school.

Over de auteur

Marjan Veenstra legt zich toe op de unieke samenwerking van ouders en professionals en de relatie die ze opbouwen. Haar drijfveer is samenwerken en vanuit daar met elkaar te ontwikkelen. Als het lukt om samen te werken, wordt het perspectief groter en komen er meer opties beschikbaar.