Vliegwielen en tandwielen voor ontwikkelrecht

Beweging brengen in de aanpak van thuiszitters, stappen maken op de route van Leerplicht naar Ontwikkelrecht: dat zijn we aan het doen. En daarbij zijn alle initiatieven waardevol waar kinderen of jongeren maatwerk vinden. Met een manier van werken aan ontwikkeling waar leerkrachten en zorgmedewerkers mee uit de voeten kunnen. Samen zetten ze dan een eigen vliegwiel in gang.

Een vliegwiel dat draait buiten het hele systeem van financieringsafspraken en verantwoordingsprotocollen van instellingen die vaak in de risico-reductiemodus staan. Al deze vliegwielen verdienen aandacht en ondersteuning. Allereerst omdat ze zorgen voor meer variatie in mogelijkheden voor kinderen en jongeren tussen onderwijs en zorg in. Daarnaast omdat deze initiatieven ook als tandwielen in elkaar grijpen en zo langzaam het hele systeem van onderwijs en zorg in beweging brengen: van leerplicht naar ontwikkelrecht. Dat geeft ook het belang aan van proeftuinen en trapveldjes. Het belang van plekken waar een vliegwiel in beweging is.  

Maar hoe vinden we deze initiatieven? Waar vinden we die plekken die al speelruimte hebben, met mensen die aangeven waar en hoe ze dat gedaan hebben. Initiatieven die herkenning oproepen en enthousiasme om zelf ook buiten de lijntjes te gaan kleuren. Initiatieven met een verhaal dat collega’s met oude waarheden overtuigt en overhaalt om anders met kinderen en jongeren te gaan werken.

Op 30 maart 2021 gaan we hieraan werken. Dan geven we weer een stevige draai aan vliegwielen, in onze Magneetsessie. We brengen collega’s uit onderwijs, jeugdhulp en gemeenten bij elkaar en gaan op basis van verhalen uit de praktijk op zoek naar hoe het komt dat het hen gelukt is speelruimte te creëren. En hoe het komt dat het op andere plekken nog vast zit.

Vaak denken we dat wel te weten: het zit vast in systemen, in de cultuur, in regels, in mensen en ga zo maar door. We hebben daar zo onze eigen ideeën en beelden bij. Maar hoe kunnen we het hier en nu wél laten lukken? Hoe moeten we ertegenaan kijken, vanuit welk perspectief, vanuit welk denkraam? Een denkraam met meer perspectief voor kinderen en jongeren die nu nog buiten de boot vallen is een nieuwe stap op de route van Leerplicht naar Ontwikkelrecht.

Over de auteur
Ben Plandsoenwerkt met Gedragswerk, de Hanze Ontwerpfabriek HOF en onderwijs- en jeugdhulpinstellingen in het noorden aan de beweging ‘van Leerplicht naar Ontwikkelrecht’ .